Tips om RSI te voorkomen

We worden verzocht om in ieder geval tot september zoveel mogelijk thuis te werken. Thuiswerken heeft voordelen zoals het zelf kunnen indelen van je tijd en geen files en reistijd. Maar thuiswerken heeft ook nadelen. Je beweegt minder, je ervaart wellicht meer stress en misschien heb je geen ergonomisch verantwoorde werkplek. Dit kan zorgen voor RSI-klachten. Hoe langer je wacht met het aanpakken van de klachten, hoe moeilijker het wordt om er wat aan te doen. Het is dus belangrijk om te weten hoe je RSI kunt voorkomen. Lees hieronder onze tips.


1. Zorg voor een goede werkplek en werkhouding

De werkplek moet voldoende aangepast zijn aan het lichaam en de werktaken. De werkplek, ook thuis, moet voldoen aan de wettelijke eisen. Voldoet de werkplek hier niet aan, dan moet de werkgever daarvoor zorgen. De werkgever kan hiervoor belastingvrij een bedrag uitkeren, maar ook materiaal ter beschikking stellen. Lees meer over de regels voor vergoedingen.

Als de juiste materialen aanwezig zijn, is het belangrijk dat het beeldscherm recht voor je en op de juiste hoogte staat. Dit kan niet met kleine laptops of tablets. Natuurlijk zijn deze fijn voor onderweg en prima om kort te gebruiken maar ze zijn ongeschikt voor complete werkdagen. Let daarnaast op je werkhouding. Een in elkaar gedoken of gedraaide houding, of een houding waarbij de schouders opgetrokken zijn moet worden vermeden. Ondersteun je armen en polsen door middel van armleuningen en zet je voeten plat op de vloer. Kies als je thuis werkt voor een tafel of bureau om aan te werken. Dit is altijd beter dan de bank of op bed.

2. Wissel je werkhouding af

Je werk hoeft niet repeterend te zijn om last te krijgen van je armen, nek of schouders. Ook werken in een statische houding zoals de hele dag in dezelfde houding achter je bureau zitten of repeterende werkzaamheden aan de lopende band kunnen zorgen voor klachten. Zorg daarom voor afwisseling. Zo is het belangrijk om minimaal eenmaal per uur te bewegen. Maak elk uur even tijd om bijvoorbeeld een kop koffie te halen, ga staan of loop rond tijdens het voeren van een telefoongesprek en wissel zittend werken af met staand werken. Een verstelbare tafel is thuis niet standaard. Om toch staand te kunnen werken, zet je je laptop op een hoge tafel of kast of plaats een bijzettafel op de tafel waar je je laptop op zet. Bij staand werken geldt werkhoogte is ellebooghoogte, waarbij je schouders ontspannen zijn.

3. Zorg voor balans in de werkdruk

RSI-klachten kunnen worden versterkt door stress. Thuiswerken kan voor stress zorgen. Bijvoorbeeld als je kinderen thuis zijn waardoor je je niet goed kunt concentreren. Je kan dan verkrampt gaan werken, waardoor de doorbloeding in de armen, nek en schouders niet meer goed verloopt. Dit kan zorgen voor toenemende klachten. Zorg daarom voor een goede balans in werkdruk en ontspanning. Ervaar je een stressvolle week? Let er dan extra op dat je minimaal elk uur even beweegt, ga tijdens de lunch even lekker een rondje lopen en let erop dat tijdens het werken je schouders ontspannen zijn en je je armen goed ondersteunt.

4. Neem klachten serieus

Iedereen die veel repeterende bewegingen doet of in een statische houding achter een beeldscherm zit, herkent wel eens een zeurende pijn in arm, nek of schouders. Heb je hier echter vaker last van en verdwijnen de klachten niet? Trek dan aan de bel. Er zijn drie fases in het ontstaan van RSI. In de laatste fase kan de pijn chronisch worden, waarbij werkzaamheden (bijna) niet meer mogelijk zijn. Voorkomen is beter, zeker omdat genezing niet altijd mogelijk is.

Meer informatie?

Wil je meer informatie of heb je een concrete vraag? Neem dan contact op met jouw casemanager of mail naar info@mkbasics.nl.