Tips om RSI te voorkomen

Vandaag is het Internationale RSI Dag. De organisatie RSI Awareness heeft deze dag in het leven geroepen om mensen te informeren over de risico’s van RSI. RSI is een verzamelnaam voor klachten en symptomen die voorkomen in bovenrug, nek- en schoudergebied, armen, ellebogen, polsen, handen en vingers. De klachten worden doorgaans veroorzaakt door repeterende bewegingen, een langdurige statische houding of een combinatie van beide.

Een kwart van de beroepsbevolking heeft met RSI klachten te maken. RSI veroorzaakt 10% van alle verzuimdagen. Klachten ontstaan niet ineens. Het bouwt langzamerhand op en hoe langer je wacht met het aanpakken van de klachten hoe moeilijker het wordt om er wat aan te doen. Het is dus een pre om te weten hoe je RSI kunt voorkomen. Lees hieronder 5 tips.

1. Zorg voor een goede werkplek
Is de werkplek voldoende aangepast aan het lichaam en de werktaken? Op kantoor moet goed meubilair aanwezig zijn. Het liefst een in hoogte instelbaar bureau en een bureaustoel met goede armsteunen die ook verstelbaar zijn. Daarnaast is het belangrijk dat het beeldscherm recht voor de werknemer en op de juiste hoogte staat. Dit kan niet met kleine laptops of tablets. Natuurlijk zijn deze fijn voor onderweg en prima om kort te gebruiken maar ze zijn ongeschikt voor complete werkdagen. Lees hier hoe je je werkplek het beste kunt inrichten.

2. Voorkom overbelasting  
Doe een taak niet te lang achter elkaar en wissel regelmatig van houding. Het is belangrijk om minstens eenmaal per uur te bewegen. Lees hier welk oefeningen helpen bij het verbeteren van de doorbloeding, het ontspannen en het rekken van de spieren.

3. Let op je werkhouding
De werkhouding is heel belangrijk bij het voorkomen van RSI klachten. Een verkeerde houding is een grote risicofactor. Een goede houding is een rechte houding met een rechte rug, het hoofd recht boven de wervelkolom en de blik naar voren of iets naar beneden gericht. Een in elkaar gedoken of gedraaide houding, of een houding waarbij de schouders opgetrokken zijn moet worden vermeden. Ondersteun je armen en polsen (armleuningen) en zet je voeten plat op de vloer. Kies als werkplek voor een tafel of bureau. Dit is altijd beter dan de bank of op bed.

4. Zorg voor een balans in de werkdruk
De genoemde klachten kunnen worden versterkt door stress. Omdat men verkrampt aan het werk gaat, verloopt de doorbloeding in de armen, nek en schouders niet meer goed. Dit kan zorgen voor klachten. Zorg daarom voor een goede balans in werkdruk en ontspanning. Ervaar je een stressvolle week? Let er dan extra op dat je je schouders ontspannen houdt en je armen goed ondersteunt.

5. Neem klachten serieus
Iedereen die veel repeterende bewegingen op het werk doet of in een statische houding achter een beeldscherm zit, herkent wel eens een zeurende pijn in arm, nek of schouders. Heb je hier echter vaker last van en verdwijnt het ’s avonds niet als je bijvoorbeeld thuis op de bank zit of gaat sporten? Trek dan aan de bel. Er zijn drie fases in het ontstaan van RSI (zie hieronder). In de laatste fase kan de pijn chronisch worden.

Meer informatie?
Wil je meer informatie of heb je een concrete vraag? Neem dan contact op met jouw casemanager of mail naar info@mkbasics.nl.