Tips om Blue Monday door te komen

Het is vandaag Blue Monday. Volgens de Britse psycholoog Cliff Arnall is dit de meest depressieve dag van het jaar. Arnall bedacht in 2005, naar eigen zeggen, een wetenschappelijke formule waaruit zou blijken dat de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich treurig, neerslachtig of weemoedig voelen. Dit zou te maken hebben met de donkere dagen, goede voornemens die mislukt zijn en de vakanties die ver weg lijken. Bovendien is het maandag, de dag waarop de meeste mensen weer aan het werk moeten na het weekend.


Echter, de formule van Arnall wordt in wetenschappelijke kringen al jaren bekritiseerd. Het lijkt willekeurig te zijn en er worden belangrijke factoren genegeerd. Ook ontbreekt elke onderbouwing van de bedenker. Mocht je toch last hebben van de monday blues, dan vind je hieronder wat tips om deze dag door te komen.

1. Blijf werken aan je goede voornemens
Het is niet erg dat je je goede voornemens nog niet hebt gehaald. Leer van je missers en pak de draad weer op. Weerstand is vaak een teken dat er iets aan het veranderen is. Je bent bezig iets nieuws te doen en dit kost tijd voordat het onderdeel is van jouw systeem. Houd je aan jouw plan en denk aan het eindresultaat dat je gaat bereiken.

2. Let op je eetpatroon
Neem een goed en gezond ontbijt. Dat helpt tegen concentratieproblemen en stemmingswisselingen. Sla ook zeker niet je lunch over. Kies lekkere en gezonde voedingsmiddelen en maak na het eten een wandeling in de buitenlucht.

3. Doe iets wat je leuk vindt
Ga tijdens je werkdag bijvoorbeeld buiten het kantoor lunchen, maak ’s avonds je lievelingseten of spreek na het wek af met vrienden.

4. Maak een lijstje
Voel je je somber? Maak dan eens lijstje met dingen waar je dankbaar voor bent, blij van wordt of van dingen waar je naar uit kijkt. Onderzoek heeft uitgewezen dat wij mensen lekkerder in ons vel zitten als we regelmatig stilstaan bij waar we dankbaar voor zijn.

5. Ga sporten
Sporten heeft veel voordelen. Zo komen er gelukshormonen vrij tijdens het sporten. Deze zorgen voor een gelukzalig en euforisch gevoel. Daarnaast helpt sporten tegen stress, vergroot het je zelfvertrouwen en helpt het je beter te slapen.

En last but not least… Neem Blue Monday met een korreltje zout en maak er een leuke dag van! Wij wensen je een happy monday!