Stofhappen in de woesternij!

Stofhappen in Zuid Amerika is nu niet de beste hobby voor je gezondheid! Na goed en grondig gesproken te hebben over zijn gezondheid en hem aan de nodige keuringen te hebben onderworpen mochten wij fier prijken op de motor de motor van www.dakarbas.nl! En daar zijn we trots op. Onderstaand een verslag! Dagelijks is er nieuws over zijn performance! 

Dinsdag 7 januari San Rafael – San Juan -Argentinië 
(292 km verbinding, 373 km special, 0 km verbinding).

Vanwege extreem weer (hitte) is de proef voor de motoren met 130 km ingekort

De rally is pas drie dagen oud maar nu al heeft het er alle schijn van dat het een zware rally is. Drie Nederlanders zijn al uit de strijd: Walter van Sinten (verdwaald in de duinen), Senn van Basel (sleutelbeen gebroken) en vandaag kwam daar bij Frans Verhoeven die een elleboog brak. De leider in het quadklassement zag zijn quad in een 400 meter diep ravijn storten. Gelukkig zat hij er toen zelf niet meer op. De leider bij de auto’s, Stephan Peterhansel, raakte ver achterop door zes (!) lekke banden. De etappewinnaar bij de motoren van gisteren verloor vandaag twee en een half uur. Er gebeurde heel veel vandaag.

De deelnemers moesten bijna 4000 meter de hoogte in over paden met heel veel stenen waar je 100% geconcentreerd moet blijven. En vanavond is er geen assistentie vanwege de marathonetappe. Pittig allemaal maar dat hoort bij Le Dakar. Ook voor Bas Nijen Twilhaar was het een pittig dagje. Hij kwam na ruim zes uur ploeteren als 71e binnen en dat was nog voor Hans Vogels die er inmiddels ook achter is dat rally rijden iets anders is dan een wk-enduro. Net zo moeilijk maar anders!

Een half uurtje nadat Bas over de finish reed kwam het verwachte telefoontje naar Nederland. Bas: “Wat was het vreselijk zwaar vandaag. Ik heb afgelopen nacht tot half een gesleuteld aan mijn motor. Het zuigertje wat de koppeling bedient was stuk. Ik heb alles vervangen. En er moesten nieuwe banden op. Bij controle van de motor zag ik ook nog dat er een steun van de tank af was gebroken. Dat bij elkaar zorgde ervoor dat het na middernacht werd voordat ik mijn tentje in kon kruipen. Om er dan drie uur later alweer uit te kruipen. Een heel kort nachtje. Daarom ben ik vanochtend vertrokken met het idee om het vooral rustig aan te doen. Overal onderweg lagen kapotte motoren. Het was een slagveld. Ik heb de motor van Frans Verhoeven ook nog gezien. Zonder Frans dus ik dacht al dat het niet goed was. Vooral het deel waar vandaag alleen de motoren reden was enorm moeilijk met steile klimmen. Ik kwam maar net boven tussen de grote keien. Sjors van Heertum en Jan van Gerven konden niet boven komen. Die twee gingen proberen op een andere manier boven te komen. Ik hoop dat het ze gaat lukken. Zo pittig heb ik het nog niet meegemaakt. Het leek de Erzberg in Oostenrijk wel. Op het laatste stuk kwam ik Hans Vogels nog tegen. Die was geloof ik een beetje de weg kwijt. Samen zijn we naar de finish gereden. Het is nu nog een aantal uren licht maar veel meer dan een filter vervangen kan ik niet doen. Dan maar op tijd naar bed want extra rust na zo’n dag is welkom. Morgen ga ik met dezelfde instelling van start: mezelf en de motor sparen voor wat nog komen gaat.”

www.facebook.com/bastiaan.nijentwilhaar?fref=ts
Geschreven door: Rik Nijkamp