Hoe voorkom je de after-holiday dip?

De vakantieperiode ziet er dit jaar anders uit dan dat we gewend zijn. Veel mensen kiezen dit jaar voor een vakantie in eigen land of uitstapjes dichtbij huis. Maar ook dan ligt de zogenoemde after-holiday dip op de loer. Meer dan 60 procent van de mensen heeft hier namelijk last van. Ze zien op tegen de sleur die het dagelijks leven met zich meebrengt en missen hun vakantieritme. Kenmerken van een after-holiday dip zijn vermoeidheid, gebrek aan concentratie en motivatie, een verminderde eetlust, prikkelbaarheid en verdrietig zijn.

Zelf bepalen wanneer je wat gaat doen, gezelligheid met dierbaren, lekker eten en mooi weer zorgen ervoor dat je een flinke geluksboost krijgt. Als je eenmaal weer moet werken, val je terug in de normale routine van het dagelijks leven. Je voelt je al snel down, uitgeput en gedemotiveerd. Dat komt omdat de geluksstofjes (dopamine, endorfine en serotonine) na een vakantie in je hersenen uit balans zijn. Hoe kun je die after-holiday dip iets minder zwaar maken?

Acclimatiseer

Zondagavond terugkomen en maandag weer aan het werk? Geen goed idee. Natuurlijk wil je zo lang mogelijk genieten van je vakantie, maar wie zichzelf geen tijd gunt om te acclimatiseren, komt veel moeilijker op gang dan mensen die dat wel doen. Ideaal is om minimaal twee dagen vrij te houden tussen thuiskomst en de eerste werkdag. In die tijd kun je boodschappen doen, het huis opruimen en wasjes draaien.

Stay offline

Eén van de redenen waarom je zo relaxed was op vakantie is waarschijnlijk omdat je niet constant je telefoon checkte. Hierdoor creëerde je (misschien onbewust) meer rust in je hoofd. Probeer ook in je dagelijks leven meer offline momenten te plannen. Blijf offline tot na het ontbijt of zet je telefoon uit na 20.00 uur ’s avonds.

Start weer rustig op

Check niet als eerst die uitpuilende mailbox, want daar schiet je stresslevel meteen van omhoog. Klets liever eerst even (digitaal) bij met je collega’s. Niet alleen over je vakantie, maar ook over zakelijke dingen. Wat is de status van de lopende opdrachten? Kan er al iets op jouw to do-list? Op deze manier ga je veel gerichter te werk en hoef je niet als kip zonder kop die mailbox door te werken, om vervolgens nog steeds niet echt te weten wat de prioriteiten zijn. Nog beter: wees flexibel met je out of office-bericht. Laat deze bijvoorbeeld twee dagen langer aanstaan, zodat je niet meteen op iedereen hoeft te antwoorden en mailers niet direct staan te springen om contact met je op te nemen.