Heb jij oog voor stress onder medewerkers?

Niet minder dan een miljoen Nederlanders gaan gebukt onder werkstress en burn-outklachten. Toch denken twee op de vijf leidinggevenden dat hun medewerkers nauwelijks last hebben van stress. Ook schatten leidinggevenden de oorzaken van werkstress niet altijd goed in. Dat blijkt uit onderzoek onder 475 managers en directeuren uit alle sectoren. Tijd voor een wake-up call.
 
Aanleiding voor het onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK, vormden signalen dat hogere managers stress in hun geledingen niet altijd goed herkennen. Terwijl werkstress toch al jaren geldt als beroepsziekte nummer één. Wij wilden daarom weten: hoe stressbestendig vinden managers zichzelf? En hoe kijken zij aan tegen stress bij hun medewerkers? Vooral op dat laatste punt leverde het onderzoek opvallende uitkomsten op.

Misvatting
Niet alleen is 40 procent van de leidinggevenden  in de veronderstelling dat hun medewerkers nauwelijks stress ervaren, 58 procent denkt bovendien dat de belangrijkste oorzaak van stress een te zwaar takenpakket is. “Een grote misvatting”, reageert Prof. Dr. Willem van Rhenen. “Uit diverse eerdere onderzoeken blijkt dat werkstress een gevolg is van te weinig steun, te weinig autonomie en te weinig positieve energie. Dat zijn allemaal zaken waar het hoger management directe invloed op heeft. Wij pleiten er dan ook voor om te gaan werken aan de herkenning van de werkelijke oorzaken van werkstress. Dat is nodig om werkstress te voorkomen en adequate hulp te bieden wanneer zich toch klachten voordoen.”

Verplaats je in medewerkers
Van de ondervraagde managers vindt 75 procent zichzelf zeer stressbestendig. Tegelijkertijd ervaart 35 procent van hen doorgaans veel stress. Dit suggereert dat mensen die goed tegen stress kunnen, juist op stressvolle posities terechtkomen. “Mogelijk speelt dit ook mee bij hun beoordeling van stress bij hun medewerkers”, zegt Jan van den Hoogen, strategisch arbeids- en organisatieadviseur. “De neiging bestaat om bij signalen van stress jezelf als vertrekpunt te hanteren. Ons advies is dan ook om je juist te verplaatsen in de positie van medewerkers en te kijken naar de werkelijke klachten. Ook een gezonde reflectie op het eigen functioneren kan daaraan bijdragen. Er worden al snel oorzaken buiten het team aangewezen om stress te verklaren, zoals een reorganisatie of onbalans in de werk-privé situatie. Terwijl niet zelden de stijl van leidinggeven medeoorzaak is. Als managers dat inzien en leren stress beter te herkennen, kunnen ze ook de juiste maatregelen treffen.”

Meer weten? 
Wil je meer informatie over hoe wij leidinggevenden kan helpen stress-signalen te herkennen en daar effectief op in te spelen? En wat de mogelijkheden zijn om de mentale veerkracht van medewerkers te vergroten? Neem dan contact op met je casemanager.