Goede voornemens, (hoe) houd je ze vol?

Aan het begin van het nieuwe jaar heeft bijna iedereen ze wel: goede voornemens. Meer bewegen, een paar kilo eraf, meer tijd maken voor familie en vrienden. Veel van die voornemens gaan over gezonder leven. Deze vragen om gedragsverandering. Niet voor even, maar structureel. Het is dus de kunst om nieuwe gewoontes onderdeel te maken van je leefpatroon. Hoe doe je dat en hoe kun je je medewerkers daarin ondersteunen?

Help de voornemens van je medewerkers te ondersteunen

Aan het begin van het nieuwe jaar beginnen miljoenen Nederlanders enthousiast met afvallen, sporten en gezonder eten. Een paar maanden later is daar in veel gevallen al niet veel meer van over. Wil je je goede voornemens volhouden, dan moet je je er echt toe zetten. Er bewust mee bezig zijn. Dat kost energie en vraagt om aandacht. Daardoor vallen mensen ook zo makkelijk terug in hun oude gedrag. De vitaliteitscoaches van BeLife helpen medewerkers om hun gedrag blijvend te veranderen. Dat doen ze niet alleen in januari, maar het hele jaar door.

Hoe houd je nieuwe gewoontes wél vol?

  • Stel alleen realistische doelen. Een goed voornemen dat bij voorbaat al gedoemd is te mislukken – tien kilo afvallen in een maand bijvoorbeeld – demotiveert alleen maar.
  • Verander je gedrag in kleine stapjes, in plaats van heel rigoureus. Als je af wil vallen, kijk dan naar je huidige eetpatroon: hoeveel eet je eigenlijk? Ontbijt je wel elke dag? Begin bijvoorbeeld met gezonder beleg op je brood of eet kleinere porties avondeten. Dat kost veel minder moeite dan ineens aan de groenteshakes gaan. Kleine veranderingen zijn meestal - behalve bij stoppen met roken - makkelijker in te bedden in je leefpatroon en dus beter vol te houden.
  • ​In het verlengde daarvan: stel haalbare en planbare doelen. We zijn geneigd de lat hoog te leggen en raken vervolgens teleurgesteld als we het die keer laten afweten. Als je jaren niet hebt gesport, stel jezelf dan ten doel om te starten met één keer per week. Dat werkt beter dan jezelf meteen drie sportsessies op te leggen. Denk niet bij een kleine tegenslag of terugval: nu is alles verloren. Pak gewoon de draad weer op en blijf positief.
  • Beloon jezelf als je een tijd goed bezig bent. Beloon jezelf niet met ontmoedigend gedrag. Je moet jezelf bijvoorbeeld niet gaan belonen met ongezond eten, als jouw voornemen is om af te vallen. Kies er dan voor om juist naar een film te gaan of om nieuwe fitnesskleding te kopen. Beloon jezelf dus juist met iets wat jouw voornemen niet in de weg staat.

Wat je als werkgever nog meer kunt bijdragen

  • Zet een PMO (Preventief Medisch Onderzoek) in als startpunt om collectief werk te maken van goede voornemens. Daarmee maak je voor medewerkers zichtbaar waar de risico’s zitten. Als ze te zwaar zijn, weten ze dat meestal wel, maar niet als hun bloeddruk of cholesterolgehalte te hoog is. Dat inzicht kan behoorlijk bijdragen aan de motivatie om gezonder te gaan leven.
  • Houd het aanbod van je bedrijfsrestaurant of kantine nog eens tegen het licht. Het kan nooit kwaad om meer salades en minder snacks te serveren.
  • Bied je medewerkers workshops aan over hoe ze hun leefgewoontes kunnen aanpassen om fitter en vitaler te worden en blijven. Geef zelf het goede voorbeeld en stel gezonde activiteiten in zoals lunchwandelen.
  • Is je meubilair aan vervanging toe? Kies voor zit-sta bureaus, zodat je medewerkers tijdens hun werk minder zitten.

Meer weten?

Wil je meer weten over verandering van gedrag en hoe bijvoorbeeld een vitaliteitscoach of een PMO daarbij kunnen helpen? Neem dan contact op met je casemanager.