Goede voornemens

2014 is voorbij en 2015 is van start gegaan. Een nieuw begin en voor veel mensen een frisse nieuwe start. Een nieuw jaar is voor veel mensen ook het moment om plannen te bedenken en met goede voornemens te starten. 

Toch hoor je ieder jaar dat veel goede voornemens niet worden gehaald of niet lang in stand worden gehouden. Hoe zou dit kunnen, is dan de interne motivatie toch niet groot genoeg om je eigen doelstelling te realiseren? Ligt het doel te hoog, of ben je niet sterk genoeg om je doelstelling te bereiken. 

Het bedenken van goede voornemens is te vergelijken met het stellen van doelen als sporter of sportteam. 

Zoals veel mensen vanaf 1 januari starten met hun goede voornemens, beginnen wij als schaatsteam rond de maand mei met het bedenken van de doelstellingen. Waar willen we in de zomer hard voor trainen en hoe gaan we het bereiken van onze doelstellingen realiseren.

Tijdens ons trainingskamp in september (meestal in Erfurt) krijgt iedereen de gelegenheid om zijn eigen doelstelling met de anderen te delen en vormen we ook onze doelstellingen als team. Hoe willen we dit realiseren en wat hebben we van elkaar nodig om onze doelstellingen te bereiken. Altijd een mooie avond, waarbij veel mooie resultaten op papier staan. 

Om onze uiteindelijke doelen te bereiken is het soms eenvoudiger om ook subdoelen te bedenken. Deze subdoelen zijn vaak tussentijdse doelen, die iets eenvoudiger te bereiken zijn. Op deze manier kun je met tussenstappen doelgericht het uiteindelijk hoofddoel bereiken. Daarnaast is het goed om een mooie beloning te bedenken voor het behalen van de (sub)doelen, op die manier heb je iets om je op te richten. Het behalen van goede prestaties moet absoluut gevierd worden. Even stil staan bij het behalen van iets waar je trots op kunt zijn, voordat je direct doorgaat met je volgende doel. 

Dat laatste is als trainer nog wel eens lastig, want meestal ben je al bezig met het volgende moment waar je goed wilt zijn. Er is een mooie uitspraak “je bent zo goed als je laatste wedstrijd”, als je die dan goed hebt afgesloten kun je dat dan ook maar beter vieren. Voordat je het weet kom je niet meer aan het vieren toe. Daarom probeer ik de meiden er op te wijzen dat ze na een mooie prestatie ook zeker de tijd nemen om hier van te genieten. Pas daarna de pijlen richten op de nieuwe wedstrijd.

Als voorbeeld hiervan kun je de goede prestaties van Jade van der Molen en Ineke Dedden nemen bij de NK-allround van afgelopen weekend. De meiden moeten even kunnen genieten van hun persoonlijke succes voordat ze weer volledig richten op het volgende (team)doel het NK-marathon. 

Namen de schaatsmeiden wens ik u veel succes met het instandhouden en behalen van uw eigen goede voornemens. Wij zijn al aardig onderweg met het behalen van onze doelstellingen voor dit seizoen. Aanstaande zondag in Groningen ligt voor ons weer zo’n doel. Om 15 uur gaan we van start bij de NK-marathon. Hopelijk krijgt 2015 voor ons een mooie start.

Voor iedereen veel geluk en gezondheid gewenst in het nieuwe jaar.

Jack de Rijke
Ploegleider team mkbasics.nl en trainer schaatsmeiden.

Geschreven door: Jack de Rijke