Gezond oud(er) worden

Gezond oud(er) worden

Het is mijn stellige overtuiging dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun gezondheid. Maar als ondernemer in gezondheid zie ik tegelijkertijd dat het leeuwendeel die verantwoordelijkheid niet ervaart.  

Al eerder refereerde ik aan het portret van een energieke, topfitte twintiger achter een grote computer in de jaren negentig met daarnaast diezelfde persoon ruim 25 jaar later: twee keer zo zwaar, achter een kleine laptop. De verhoudingen zijn helemaal omgedraaid. Je vraagt je dan af: is zo iemand nog net zo productief als 25 jaar geleden? Weegt de toegenomen ervaring op tegen de verminderde fitheid? We weten inmiddels dat een BMI van 30 en hoger gemiddeld elk jaar twee weken extra verzuim betekent.  

Elk lichaam heeft brandstof nodig en iedereen bepaalt zelf wat voor brandstof hij ‘tankt’, wat hij eet en drinkt. We weten allemaal dat gezonde brandstof een ander effect heeft op ons lichaam dan minder gezonde brandstof, maar hoe dat precies zit … We constateren dat de ‘zelf dokterende’ populatie toeneemt en doen ons best om ‘gezonder te leven’: we gaan massaal aan de theekuren, volgen crashdiëten, dragen stappentellers en nemen abonnementen op de sportschool. We zijn er maar druk mee.

Feiten, daar zijn we minder goed in. Onze levensverwachting is de afgelopen twintig jaar met zo’n 5 procent gestegen. De helft van de meisjes die vandaag worden geboren, wordt honderd. Het rookverbod in openbare ruimtes en op de werkvloer heeft de levensverwachting verder doen toenemen. We krijgen er elke week een weekend bij.

Hoe je ouder wordt, heeft alles te maken met je gedrag. Je hebt daar wel degelijk invloed op. 43,8 procent van Nederland is te zwaar; in 1981 was dit 27,4 procent. Overgewicht bijvoorbeeld versnelt verouderingsprocessen. Door minder en vooral verantwoorder te eten blijf je gezonder en word je ouder. Caloriebeperking in het algemeen beïnvloedt de hersenen en de levensduur positief. Je voelt je lekkerder en ziet er beter uit! 

Tot je 85e wordt de manier waarop je ouder wordt – snel of juist langzaam, fit of futloos - voor maar liefst 80 procent bepaald door je lifestyle en voor 20 procent door je genen. Daarna doen je genen voor minstens 50 procent het werk. Na pakweg je 50e levensjaar begint de aftakeling. 

Waar zit ieders interne drive om fitter door het leven te gaan en gezond(er) oud te worden?  

Neem voor het antwoord contact op met uw casemanager.

Geschreven door Rik Nijkamp (directeur).