Ervaar je eigen toekomst

Wijsheid komt met de jaren. Maar ouder worden heeft ook fysieke gevolgen die minder prettig zijn. Stijfheid van de gewrichten bijvoorbeeld. Vertroebeling van de ooglens. Krachtverlies. Een beperkt gehoor voor hoge tonen. Minder stabiliteit bij het lopen. Tijdens een klantbijeenkomst ‘Meebewegen of stilstaan’ van mkbasics.nl confronteerde Hessel de Vries, consultant, gasten met hun eigen toekomst. Gelukkig kun je het verouderingsproces wel afremmen.

Als je fit en gezond bent, kun je je moeilijk voorstellen hoe het is om de beperkingen die ouder worden met zich meebrengt, te ondervinden. Dat verandert zodra je GERT aantrekt, de GERontologische Testkleding die Hessel gebruikt om het gesprek over ouder worden aan te gaan. In de workshop van Hessel liet een vrijwilligster zich in een gewichtenpak hijsen. En ging met enkelverzwaarders, ellebooggewichten, handschoenen, een troebele bril, een koptelefoon en een neus klem de strijd aan met een leeftijdgenootje die zich vrij kon bewegen. De opdracht: zeven stoeltjes verplaatsen van A naar B - 5 meter verderop - en weer terug. Ze eindigde bekaf en met een flinke achterstand op haar tegenstandster. Een eyeopener: “Je voelt je in één keer tien jaar ouder.”

Je toekomst in beeld met simpele tests
Behalve GERT had Hessel ook een ‘Functional Movement Screen’ meegenomen, een eenvoudig maar ingenieus hulpmiddel om te bepalen welke bewegingsbeperkingen en -asymmetrie nu al de kop opsteken. Hessel: “In zeven oefeningen krijg je met het Functional Movement Screen (FMS) een betrouwbaar beeld van waar mensen in de toekomst blessures dreigen te ontwikkelen. Aan de manier waarop ze de tests uitvoeren zie je waar hun zwakheden en beperkingen zitten en hoe ze daarvoor compenseren.” Toen hij een paar deelnemers een test liet uitvoeren, werd dit direct duidelijk. De oefeningen bleken heel wat minder eenvoudig dan ze eruitzagen. En Hessel legde meteen de vinger op de zere plek.

Spectaculaire verzuimdaling
Niks aan te doen? Zeker wel! “Arjan Robben stond bekend als de man van glas. Dankzij de FMS-tests kwam aan het licht dat hij een verminderde stabiliteit in de onderrug had. Toen hij gerichte oefeningen ging doen om daar verbetering in aan te brengen, liep hij veel minder blessures op.” Ook voor gewone stervelingen werkt dit zo: “We hebben bijvoorbeeld een team leidingmonteurs aan de tests onderworpen en hebben ze aan de hand van de uitkomsten individuele trainingsprogramma’s voorgeschreven. Met als resultaat dat het verzuim daalde van 11 naar 2,5 procent. En ze zijn allemaal door blijven trainen.”

Blijf bewegen
In beweging blijven is het sleutelbegrip. “Daarmee kun je de gevolgen van ouderdom – zowel fysiek als mentaal - afremmen”, zegt Hessel. “Een verhoogde activiteit leidt tot een verhoogde hartfunctie en een verhoogde doorbloeding van het lichaam en het brein. Daar profiteert vooral de frontale lob van. Dat is het hersengebied dat het laatste ontwikkeld is en dat andere hersendelen controleert. Dankzij een goed doorbloede frontale lob kun je bijvoorbeeld de discipline opbrengen om ook na een drukke dag, als het regent, uit je stoel te komen en te gaan sporten. Erik Scherder beschrijft in zijn boek ‘Laat je hersenen niet zitten’ heel mooi hoe dat werkt.” 

Hessel geeft nog een bonustip mee: “Ga staand vergaderen. Uit onderzoek blijkt dat je dit 80 procent minder tijd kost en 20 procent extra creativiteit oplevert.”

Geschreven door Rik Nijkamp (directeur).