Balansen

Over een aantal weken zitten we aan het kerstdiner en volgen de oliebollen. Voor ondernemers is december vaak een drukke periode. De laatste orders moeten de deur uit en in veel bedrijven gaat het balansen weer beginnen. Een belangrijke graadmeter voor het resultaat aan het einde van het jaar. Vaak gebeurd het balansen met “alle hens aan dek” onder het genot van een hapje en een drankje waarbij het volume van de radio een tikje harder staat.

Ook persoonlijk kijkt iedereen terug op het afgelopen jaar. Heb ik mijn voornemens voor dit jaar gehaald of ga ik in januari opnieuw aan mijn persoonlijke doelen werken. Lukt het me dan om meer te sporten, eindelijk met die cursus te beginnen of vaker een avondje thuis te blijven met het hele gezin?

Hebt u er wel eens aan gedacht om ook voor verzuim de balans op te maken? Kloppen uw verzuimcijfers? Hebt u alles geregistreerd? Vaak zien we dat de paar dagen afwezigheid van Henk niet in de boeken staat. En wat met het griepje van Janneke? “Ach, hij heeft het thuis al zo moeilijk” en “Ze is er anders altijd” zijn vaak gehoorde argumenten. Het is fijn werken met trouwe werknemers die goede resultaten boeken.

Het is belangrijk om goed in kaart te hebben wat verzuim u nu daadwerkelijk kost. Welke kosten heeft u vooraf gebudgetteerd voor dit jaar en wat kost u het u nu daadwerkelijk? Ligt u nog op koers? Net als bijvoorbeeld een inkoopbeleid dat wordt aangepast aan de omstandigheden zijn er ook bij verzuim kansen voor het verleggen van de focus. Is het nog wel wenselijk om te richten op middellang verzuim of is focussen op frequent verzuim een nieuw doel?

Dat balansen kan natuurlijk ook met uw medewerkers. Hebben zij elk de gestelde doelen gehaald? Dat kan formeel tijdens een beoordelingsgesprek, maar ook gewoon onder het genot van een kopje koffie. ” Wat fijn dat je er weer bent Henk”, “Wat kunnen we doen voor jouw balans?” en ook “Wat ga je zelf doen aan je balans in 2016?”.

Mkbasics.nl kan u helpen de balans op te maken en spart samen met u graag over uw focus in 2016. Meer weten? Neem contact op met uw casemanager.

Geschreven door: Karin Bakker CroV (casemanager)