De manager als medicijn

Begeleid je medewerkers beter bij een burn-out

Leer meer over Burn-Out!

13 procent van de werknemers ervaart burn-outklachten. Op een totaal van ruim 7 miljoen werknemers zijn dit meer dan 900.000 personen. Het gaat dan onder andere om gevoelens van vermoeidheid en van emotionele uitputting.  

Burn-outklachten komen het meest voor bij werknemers ouder dan 25 jaar met een hoog opleidingsniveau. Vier op de tien werknemers hebben te maken met hoge werkdruk. Hiervan ervaart 22 procent burn-outklachten.  

Ook tussen bedrijfstakken bestaan grote verschillen. De onderwijssector staat bovenaan als we kijken naar het percentage medewerkers met een burn-out. De industriële sector komt op plaats twee.

Een burn-out laat niemand koud

Ervan herstellen is vrijwel altijd een intensief, langdurig proces.

De uitval brengt veel frustraties, zorgen en onzekerheden met zich mee, niet alleen voor de medewerker, maar ook voor zijn collega’s en voor jou als leidinggevende. Bovendien lopen de kosten ten gevolge van een burn-out al snel in de tienduizenden euro’s per jaar.

Maar liefst één op de zeven werknemers ontwikkelt in zijn loopbaan een burn-out. De kans is dus zeer groot dat jij er als leidinggevende vroeg of laat ook mee te maken krijgt. Wat doe je dan? Hoe zorg je dat je je medewerker zo goed mogelijk ondersteunt bij zijn herstel? Weet je wat je wel en niet mag zeggen?

Een effectieve aanpak om de herstelperiode te bekorten loont voor alle betrokkenen letterlijk de moeite. Dit boek staat boordevol tips, do’s, don’ts, handreikingen, bewustmakers en energiegevers, waarmee jij als leidinggevende je rol kunt pakken in het herstel van jouw uitgevallen medewerker.

Vraag hier het boek "De manager als medicijn" aan!

Het boek is specifiek bedoeld voor leidinggevenden. Nadat u het boek heeft aangevraagd neemt een van onze specialisten op het gebied van Burn-Out telefonisch contact met u op om erop toe te zien dat het boek uw kant op komt. Indien gewenst komt zij of hij het boek bij u brengen om ook bij het onderwerp stil te staan.